Analýzy, hodnocení a předpovědi         Slovník          Pracovní postupy        Bezpečnostní situace a politika

Informace jsou hybnou silou, ale klíčem hybné síly je zpravodajské vědění, které vzniká odhalováním skutečného významu těchto informací. 

Specifická analýza a hodnocení (13075)

Produkt přímo navazuje na hodnocení s odborným výkladem 13074. V tomto produktu se vrátíme k našim řečníkům ústavnímu soudci Pavlu Rychetskému, datovému analytikovi Františku Vrabelovi a ministerskému zmocněnci Jiřímu Šedivému a zhodnotíme jejich vyjádření o lžích či dezinformacích*, případně takzvaných fake news* na sociálních sítích – každý z nich tento druh informací nazval rozdílně (jejich vyjádření viz předchozí produkt).

Tito rádoby bojovníci za pravdu okamžitě přijali výsledky studie, o níž se zmiňují ve svých proslovech v různých televizních pořadech (viz předchozí produkt). Tím ale ukázali, že o informacích nepřemýšlejí a neověřují si učiněné závěry. Nedělají to u informací pocházejících z institucí propojených se západním politickým trendem, přičemž k ověřování informací neustále nabádají. Avšak toto jejich nabádání se týká jen informací, jež nepodporují nastavený západní politický trend (to je ta jednostrannost a záměrná či nevědomá, taktéž podvědomá předpojatost). Kromě hodnocení vyjádření zmíněných řečníků taktéž prokážeme, proč byla americká studie provedena pochybným způsobem – ta studie, o jejíž výsledky se zmínění řečníci opírají.

Uvedené tři osoby se ani trochu nenamáhaly, aby o této studii erudovaně přemýšlely. Hned jí podlehly a začaly její výsledky bez rozpaků šířit. Ono už jenom tvrdit, že se některé informace šíří po sociálních sítích rychleji než informace jiného druhu, je z technického hlediska zavádějící (s nadsázkou se můžeme u tohoto vícevýznamového sdělení ptát, zda snad mají některé informace aerodynamičtější tvar). Pokud řečníci hodlali mluvit o tom, že je takto šíří lidé, měli fundovaně hovořit o lidech jako o uživatelích sociálních sítí, a nikoli o samotných informacích, jako by snad ony samy byly aktivní bez lidského přičinění. Avšak to je jenom věc srozumitelnějšího vyjadřování, přičemž tento výrok o zdánlivě aktivních informacích nemá vliv na celkově zavádějící závěry diskutované studie.

Rozeberme si nyní podrobněji závěry americké studie a rovněž výroky našich tří řečníků, kteří se snaží působit dojmem, že mají naprosto jasno v tom, co je pravda a co je dezinformace. Pan Rychetský, který má jasno o pravdě, navíc sám ve svém vyjádření šířil dvě dezinformace, a to o původu univerzity, jež studii provedla, a o tom, že obsah sociálních sítí je ze 75 % tvořen takzvanými fake news (objasnění obou dezinformací dále v textu). Všichni řečníci pak vyslovili jednu zkreslenou informaci, když se snažili závěr pro jednu „věc“ vztáhnout a rozšířit na více „věcí“.

Přístup k celému produktu získáte po uhrazení předplatného. Předplatit.