Zpravodajská analýza, produkce a prezentace  ⇒    Zájmová témata   ⌈⌋   Slovník   ⌊⌉   Pracovní postupy    ⇐  Hodnocení bezpečnostní situace a politiky

Informace jsou hybnou silou, ale klíčem hybné síly je zpravodajské vědění, které vzniká odhalováním skutečného významu těchto informací.

Doplňující výklad (22029)

Čím je agentura EXANPRO, co a komu na svých stránkách nabízí, jaké produkty vytváří a jakým způsobem je rozděluje, to vše lze zjistit v částech O agentuře, O stránkách a O produktech (viz horní modrá lišta). V příslušné části je možné najít také objasnění systému číslování jednotlivých produktů. Na konci dokumentu v rámečku uvádíme výběr vždy jednoho odstavce z každé jmenované části.

Zpravodajské produkty* určené k publikaci jsou zveřejňovány zpravidla na hlavní straně webu a podle svého obsahu vždy roztříděny do odpovídajících kategorií a podkategorií (viz pravý modrý panel). Existují však produkty, které nejsou publikovány na hlavní straně, ale jsou zařazovány pouze do jednotlivých podkategorií (například části Zpravodajského výkladového slovníku, jednotlivé položky k vědomostním testům, část produktů se zpravodajskými úlohami a některé další produkty).

Každá ze čtyř hlavních kategorií má své určení a každá z podkategorií má svůj úvodník (každá kategorie obsahuje tři podkategorie). Určení kategorií je dostupné přes patřičné odkazy uvedené níže. Úvodníky dotyčných podkategorií jsou přístupné přes odkazy předložené uvnitř popisů určení hlavních kategorií, kde jsou vždy představeny náležité podkategorie:

Přidanými prvky jsou tři tlačítka umístěná nahoře uprostřed webu, přes něž je přímý přístup k Přehledu zájmových témat (Zájmová témata), Zpravodajskému výkladovému slovníku – sjednocené verzi (Slovník) a schématu Pracovních postupů agentury EXANPRO (Pracovní postupy).

Publikované produkty jsou kromě zveřejňování na hlavní straně webu EXANPRO a jejich zanesení do kategorií a podkategorií dále vkládány jako odkazy do Archivu produktů, kde jsou řazeny do tabulek s uvedením čísla produktu, jeho názvu, druhu produktu a data zveřejnění (měsíc a rok).

Množství produktů dokončených a zpracovaných ve formě pro veřejnou publikaci tvoří přibližně jen 10 % všech započatých produktů, které jsou zpracovávány v interní podobě a využívány uvnitř zpravodajské komunity* s případným předáním přímým uživatelům (viz Pracovní postupy). Část interně rozpracovaných produktů je ve formě pracovních názvů převáděna do Přehledu zájmových témat (Zájmová témata), jenž slouží široké veřejnosti ke znázornění souhrnnější zpravodajské produkce agentury EXANPRO. Rozpracované produkty ze zmíněného přehledu mohou být později z vlastního rozhodnutí nebo na vyžádání převedeny do podoby srozumitelného a dokončeného produktu pro veřejnou publikaci.

Jednotlivé zpravodajské výstupy nemohou být nikdy úplné (se všemi podrobnostmi, souvislostmi a závěry) a z přirozených důvodů neuspokojí všechny čtenáře. Je zde ale propojení s dalšími zpravodajskými produkty, čímž je vytvářen ucelenější obraz o příslušné situaci* v zájmovém prostoru* nebo tematice.

Naším cílem není nikoho přesvědčovat o správnosti našich analýz*, hodnocení* a předpovědí*, ale poskytovat zpravodajské vědění*, které je vždy spojeno s určitou mírou pravděpodobnosti*. Nepopisujeme, co se stalo, ale snažíme se rozebrat, proč se to stalo, jaké je pozadí události* (jevu*), jaké to může mít účinky (dopady) a předpovídat další vývoj. Vyhýbáme se osamocenému „filozofování” o dění ve světě, ale naopak chceme toto dění zpravodajsky analyzovat.

Stránky jsou v provozu zhruba od poloviny roku 2016, což je zatím krátká doba na to, aby se ukázala hodnota a kredibilita publikovaných zpravodajských výstupů* a učiněných závěrů*. Ta se začne projevovat teprve po třech letech činnosti, ale viditelněji se ukáže po pěti až sedmi letech.

     
  

Výběr odstavců z částí O agentuře, O stránkách a O produktech:

Název EXANPRO je akronym, který ve svém základním pojetí znamená EXkluzivní ANalýzu a PROdukci (EXclusive ANalysis and PROduction). Prováděná analýza a produkce zpravodajských výstupů jsou exkluzivní v tom, že jsou určeny pro lidskou společnost jako celek. Celá lidská společnost představuje výhradní (exkluzivní) uskupení příjemců/uživatelů zpravodajských výstupů, což znamená, že zpravodajské produkty na stránkách agentury EXANPRO mohou studovat a využívat různorodé skupiny ze široké škály lidské společnosti. Hlavní skupiny osob jsou uvedeny v části O stránkách.

Ve své praktické části nepředstavuje web agentury EXANPRO žádný „alternativní směr" ve světě informací, nýbrž skutečnou zpravodajskou analýzu informací s cílem hodnotit úmysly jednotlivých aktérů a tím také smysl událostí a jevů ve světě, jež se vztahují k zájmové problematice (viz část O agentuře"). Agentura EXANPRO nenabízí 100procentní pravdu, neboť nemůže donutit příslušné funkcionáře, aby se ke svým pravým záměrům přiznali a podíleli se tak na potvrzení závěrů agentury. Avšak předkládá odbornou argumentaci, jejímž prostřednictvím se tuto pravdu snaží do určité míry odkrýt.

Reálné zpravodajské výstupy jsou vytvářeny na selektivním základě. Výběr témat a obsahu je prováděn z hlediska aktuálnosti*, zpravodajského přínosu*, možností agentury a souvislosti s ohrožením bezpečnosti České republiky a Evropy. Kritérium aktuálnosti v sobě obsahuje spojení s nejnovějšími událostmi a jevy, ale může se také opírat o starší tematiku, která je vzhledem k současnému dění (vývoji) něčím zajímavá nebo důležitá, popř. naléhavá. Zpravodajský přínos znamená, že výstup obsahuje patřičné analytické nálezy a odpovídající zpravodajské závěry.

 
 

* Definice termínů jsou objasněny v produktu ZPRAVODAJSKÝ VÝKLADOVÝ SLOVNÍK - sjednocená verze.


Zpravodajský produkt 22029
Doplňující výklad
© 2018 Agentura EXANPRO